معرفي رشته مديريت هتل داري
مقدمه
در جامعه امروزي صنعت گردشگري به دليل گستردگي كه به وجود آورده است باعث حضور پر تعداد افراد شاغل در اين صنعت شده است و روز به روز بر ارزش آن ميافزايد به گونهاي كه صنعت گردشگري بزرگترين و پر مخاطبترين صنعت در دنيا معرفي شده است. افراد شاغل دراين صنعت افرادي هستند با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهاي گوناگون كه در اين عرصه فعاليت ميكنند و همهي آنها با يك زبان مشترك يعني زبان گردشگري با يكديگر در ارتباط هستند. امروزه يكي از پايههاي اصلي اقتصاد بسياري از كشورها وابسته به صنعت گردشگري است. صنعت گردشگري در آغاز مبتني بر تجربهي افراد بود اما رشد سريع اين صنعت باعث شد مباحث گردشگري و رشتههاي وابسته به آن به جمع رشتههاي تحصيلي در دانشگاهها اضافه گردد و نيروهاي متخصصي را در جامعه توريستپذير پرورش دهد. ايران يكي از 10 كشور نخست در صنعت گردشگري معرفي شده است كه تا كنون نتوانسته است به جايگاه اصلي خود در اين صنعت دست يابد. حال با توسعهي علمي گردشگري در دانشگاههاي ايران و تحصيل دانشجويان در رشتههاي مرتبط ميتوان قدمهاي مثبتي در توسعهي صنعت گردشگري برداشت. هتل داري كه يكي از زيربناهاي اساسي جذب و توسعه توريسم و گردشگري است رشتهي مديريت هتل داري را پديد آورده است و افراد مدير و ماهري را در جهت پيشرفت و توسعهي اهداف گردشگري آموزش ميدهد.
یک هتلدار خوب
ویژگی های یک هتلدار خوب
كار هتلداري با توجه به وسعت يافتن دامنه مسافرت و جهانگردي و گسترش روز افزون آن ، امر بسيار مشكلي است. بر خلاف آنچه كه افراد كم تجربه و بي اطلاع تصور مي كنند ، هر كسي بدون قيد وشرط ، صرفاً با داشتن مقداري سرمايه ، شايستگي انجام كارهتلداري را ندارد . بلكه علاوه بر سرمايه مالي بسياري شرايط ديگر لازم است تا يك نفر بتواند هتلي تاَسيس كند و از آن حداكثر سود را براي جامعه و كشور و شخص خودش ببرد . كار هتلداري در معرض برخورد با افكار و عقايد مختلف است . بدين معني كه به تعداد مسافران هتل ، از مليتّها و طبقه ها و نژادهاي مختلف در اين مورد اظهار عقيده مي شود . بنابراين يك هتلدار بايد از هر حيث فردي باشد كه بتواند تمام اين عقايد را با همه اختلاف و تنوعي كه دارد به مصلحت كار خويش جمع بندي نمايد و با مهارت و تجربه و نظم و اخلاق ، از كار خود بهره مثبت بردارد .
تاریخچه صنعت هتلداری در جهان
تاریخچه صنعت هتلداری در جهان
این صنعت به صورت امروزی نتیجه قرن ها رشد فرهنگی و اجتماعی است.قدمت این صنعت به احداث مسافر خانه ها در ۶ قرن قبل از میلاد مسیح می رسد.
نیاز به مسافرت باعث اختراع چرخ و گاری شد.و این باعث شد تا مسافرخانه ها پدید آیند .اداره مسافر خانه های قدیم توسط یک خانواده انجام می گرفت آنان با اختصاص یک اتاق به مهمانان و تهیه غذایی مختصر ولی سالم و گوارا و نوشیدنی و حتی دادن اصطبل و امکانات مربوطه از مهمانان خود پذیرایی می کردند. پذیرایی معمولا توسط خانم یا دختر خانواده انجام می گرفت.کلیه وسایل پخت و پز و آسایش و تفریح مهمانان مسافر خانه به عهده زن و شوهر و خانواده اش بود.
معرفی رشته مدیریت هتلداری
معرفی رشته مدیریت هتلداری
دیباچه: دانشجویان مدیریت هتلداری با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم کار دراین گونه مؤسسهها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینیها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و در کل هرآنچه برای اداره ومدیریت صحیح و مناسب یک هتل، متل، رستوان و موارد مشابه ضروری است، آشنا میشوند.
تواناییهای لازم :
با توجه به نوع کار فارغالتحصیلان این رشته، دانشجویان باید علاوه بر زبان انگلیسی به زبان دوم ( یکی از زبانهای فرانسه، آلمانی یا عربی) تسلط داشته باشند. البته در دانشگاه دروسی دراین زمینه ارائه میشود. همچنین دانشجویان این رشته باید از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و قدرت تجزیه و تحلیل و خلاقیت بالایی داشته باشند.
موقعیت شغلی در ایران :فارغالتحصیلان مدیریت هتلداری میتوانند در زمینههای تخصصی صنعت هتلداری مانند واحدهای پذیرایی و اقامتی, مؤسسات ملی و جهانگردی و شرکتهای حمل و نقل هوایی فعالیت کنند.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
اصول سازمان و مدیریت، کلیات اقتصاد، اصول حسابداری، شناخت و کاربرد کامپیوتر، تاریخ ایران، مبانی کشور شناسی، مبانی جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی، عوارض و نتایج توریسم، مطالب شرح حال بزرگانی که مقابر آنان به صورت آثار ملیمیباشد، شناخت و فرهنگ اقلیتهای ایران.
دروس اصلی :
حقوق کار وتأمین اجتماعی، کار برد کامپیوتر در صنعت جهانگردی و هتلداری، مدیریت بازاریابی و تبلیغات، اقتصاد جهانگردی، قوانین و مقررات حقوق صنعت جهانگردی و هتلداری، روابط عمومی، شناخت روحیات ملل، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی ایران، مبانی مردم شناسی، بهداشت و کمکهای اولیه، نقشهخوانی و آشنائی با نقشهها، جغرافیای جهانگردی عمومی، جغرافیای جهانگردی ایران، شناخت صنعت جهانگردی ، گذراندن اوقات فراغت، زبان دوم ( یکی از زبانهای آلمانی، فرانسه یا عربی)، زبان انگلیسی.
دروس تخصصی :
شناخت تأسیسات اقامتی و پذیرایی و تشکیلات آن، حسابداری هتلداری، پذیره، خدمات رستوان، آشپزی، شیرینیپزی، بهداشت مواد غذائی، اصول تغذیه و رژیمهای غذائی، بهداشت کار و ایمنی، محاسبه قیمت تمام شده، شناخت و نگهداری تاسیسات هتل، خانهداری، زبان تخصصی، کارآموزی.
Comments
Post a Comment